Nabożeństwa

Święta Liturgia

Środa - 9.00 (Uprzednio Poświęconych Darów)
Piątek - 17.00(Uprzednio Poświęconych Darów)
 Sobota  9:00
Niedz.  7:00,  8:30,  10:00  

Modlitwa za dusze zmarłych

Pon. - Sob.  9:00

Akatyst

Środ.  17:00


Objawienie Pańskie. Epifania. Teofania. Kreszczenije – Chrzest Pański. Jordan.

06.01.2014

Objawienie Pańskie. Epifania. Teofania. Kreszczenije – Chrzest Pański. Jordan. Tyle nazw ma dzisiejsze święto, które wraz z Bożym Narodzeniem jest niewątpliwie największym z dwunastu wielkich świąt cerkiewnych. O tych nazwach wspomniał pod koniec dzisiejszych świątecznych nabożeństw nasz proboszcz.
 
Można by rzec, że w trakcie czterdziestodniowego Postu Filipowego przygotowywaliśmy się duchowo i cieleśnie nie tylko do Bożego Narodzenia, ale i do święta Epifanii, które w starożytnym Kościele tworzyło jedno wielkie święto - największe po Passze - co do dzisiaj zachowała Cerkiew ormiańska, zaś pozostałe tradycje je rozdzieliły, by wyróżnić i podkreślić znaczenie każdego z osobna. 
 
Z Betlejem i groty, w której rodził się Chrystus, zaledwie w niespełna dwa tygodnie Cerkiew przenosi nas o około 200 kilometrów dalej, i o trzydzieści lat do przodu. Ktoś mógłby się zapytać, jaka w tym konsekwencja, w takim przemieszczeniu zarówno w przestrzeni, jak i w czasie? Jednak, nie bez przyczyny obydwa święta są ściśle ze sobą związane, choć w historii dzielą je kilometry i lata, a w Cerkwi dwa tygodnie, a z perspektywy zaplanowanej przez Boga Historii Zbawienia – właściwie, nie rozdziela je nic w treści i teologii.  Obydwa święta coś rozpoczynają. Boże Narodzenie – życie Jezusa Chrystusa na Ziemi, zaś Jego chrzest – Jego nauczanie, i właściwe dzieła zbawcze. Obydwa święta ukazują, że Syn Boży prawdziwie stał się człowiekiem, złączył nierozerwalnie to, co wydawało się przy grzechu prarodziców, że będzie rozłącznym na zawsze – naturę Boga z naturą ludzką. O ile w Bożym Narodzeniu to się dzieje, to w Chrzcie Pańskim to się objawia, gdy Chrystus, choć nie ma grzechu, tak jak inni ludzie, przyjmuje w wodzie chrzest. W tej wodzie, nad którą przed wiekami unosił się Duch Boży! I tu widzimy trzecie znaczenie łączące obydwa święta: uniżenie, jak potem nazwą Ojcowie Kościoła, „kenozę” Boga: choć sam stworzył wszystko, sam wszystkim włada, wchodzi do wody – żywiołu zaprojektowanego przez Niego samego, który odegrał tak wielką rolę i „przed początkiem wszystkiego”, i przy wyjściu Izraelitów z Egiptu przechodzących przez Morze Czerwone, aż wreszcie w chrzcie – nowym życiu każdego z nas.
 
To właśnie sakrament chrztu świętego był głównym motywem wygłoszonego przez ks. prot. Piotra Kosińskiego świątecznego kazania na Boskiej Liturgii  6 stycznia – czyli święta Epifanii - w naszej wolskiej cerkwi. Eucharystię sprawowali również ks. mitrat Mikołaj Lenczewski – proboszcz, ks. prot. Jarosław Kadylak, ks. prot. Adam Misijuk, ks. prot. Piotr Kosiński, ks. prot. Piotr Rajecki, oraz księża protodiakoni: Marek Zyc-Zyckowski, Jerzy Dmitruk oraz Paweł Korobieinikov. Śpiewał zwyczajowo chór parafialny pod dyrygenturą prof. Wołosiuka. Wiernych przybyło wielu, choć nie aż tylu, ilu można byłoby się spodziewać patrząc na wagę święta – spowodowane jest to dwoma kalendarzami równolegle funkcjonującymi w naszej Polskiej Autokefalicznej Cerkwi Prawosławnej, więc część pojechała już do swych rodzin na wigilię Bożego Narodzenia obchodzoną dziś wg kalendarza juliańskiego obowiązującego w większości parafii w Polsce. 
 
W trakcie swego słowa o. Piotr dał odpowiedź na pytanie, które nurtuje zapewne wielu z nas: skoro chrzest ma wybawiać z grzechu, to dlaczego wciąż mamy grzeszne skłonności? Tymczasem, często poddajemy się dominującemu (niestety) przekazowi zachodniego chrześcijaństwa, które głosi, iż chrzest wymazuje grzech pierworodny. A przecież umieramy, co jest skutkiem grzechu prarodziców. Tymczasem starożytni Ojcowie Kościoła: Marek Wyznawca, Izaak Syryjczyk czy Symeon Nowy Teolog jasno mówią, iż chrzest to nie jest „wymazanie” czegokolwiek, lecz początek. Początek naszego duchowego wzrastania, które ma nas doprowadzić do pełnego i trwałego zjednoczenia z Bogiem, co jest celem ludzkiego życia. A chrzest daje nam właśnie takie „nasionko” Królestwa Bożego, które możemy rozwijać poprzez nasze postępowanie, modlitwę, post, a przede wszystkim sakramenty, zaczynając od miropomazanija (bierzmowania), kiedy to otrzymuje dary Świętego Ducha, poprzez spowiedź, Eucharystię…
 
Do tej ostatniej przystąpiło dość sporo zgromadzonych doświadczając duszą i ciałem tej same Świętej Trójcy, która się objawiła nad Jordanem: głosem – Ojciec, gołębiem – Duch Święty, ciałem – Syn. Jak mówi w swojej modlitwie przed Eucharystią wspomniany już św. Symeon Nowy Teolog, odtąd nie jestem już sam, lecz Światłością Trójsłoneczną!
 
Na koniec Boskiej Liturgii miał miejsce natomiast obrzęd wielkiego poświęcenia wody, który nie tylko głosi, a co więcej, jest dowodem, iż wody się dzisiaj oświęcają, Jordan zmienia bieg (troparion wielkiej agiasmy, ton 8). Bo, jak zaznaczył wcześniej i o. Piotr, i o. Mikołaj, woda dziś poświęcona absolutnie nie jest zwykłą. Tak jak my wewnętrznie zmieniamy się przez chrzest, tak i ta woda zmienia swą strukturę: staje się niedostępna zepsuciu, będąc jeszcze jednym proroctwem i namiastką Zmartwychwstania, w Którym udział zaczynamy mieć właśnie przez chrzest. Ponadto, wodę tę spożywa się tylko w to święto oraz w potrzebie, przyjmując ją na czczo, dlatego też mówimy, że się nią priczaszczajem, czyli: mamy ten udział w Trójjedynym Bogu, w Zmartwychwstaniu.
 
Na koniec każdy z wiernych podchodził do kapłan, by jego głowa została obficie zmoczona jordańską wodą (co choć trochę pozwala poczuć, jak to jest wykąpać się w tej wodzie, co w wielu prawosławnych regionach i krajach się praktykuje), oraz by priczastitisja tą wodą, a także jej cząstkę – relikwię na cały rok – zanieść do domu.
 
Zakończę serbskim pozdrowieniem tego wielkiego święta Bog se javi – Bóg się objawił! 
Oby się prawdziwie objawił. Dla nas przez Boże działanie, dla innych – przez nasze uczynki.


Dominika Kovačević
fot. Włodek Misijuk
do góry

Prawosławna Parafia Św. Jana Klimaka na Woli w Warszawie

Created by SkyGroup.pl