Drugi dzień Świąt Narodzenia Chrystusa. Sobór Najświętszej Bogurodzicy.
11.01.2015
Dzisiaj Dziewica powiła Pana istnienia i ziemia grotę ofiaruje Niedostępnemu. Aniołowie głoszą chwalę z pasterzami, a w ślad za gwiazdą kroczą magowie, dla nas bowiem urodziło się Dziecię Małe, Przedwieczny Bóg. (Kondakion Święta)
Sobór Najświętszej Bogurodzicy to dzień w którym nasza Matka Cerkiew zwraca naszą uwagę na Przenajświętszą Marię Pannę i podkreśla szczególną rolę w dziele zbawienia rodzaju ludzkiego.
Według teologii Cerkwi Prawosławnej Maria Panna jest Theotokos – Bogurodzicą, Matką Boga. Św. Efrem Syryjczyk powiedział Kto zaprzecza, że Maria urodziła Boga, ten nie ujrzy chwały Jego Bóstwa a święty Prokles, arcybiskup Konstantynopola w swojej homilii na Narodzenie Chrystusa na postawione mu pytanie: Dlaczego twierdzisz, że niewiasta może urodzić Boga? -odpowiada: Ja bynajmniej nie twierdzę, że niewiasta może urodzić Boga. Twierdzę natomiast, że wcielony Bóg mógł urodzić się z Niewiasty, ponieważ dla Boga nie ma rzeczy niemożliwych.
Prawosławie podkreśla wielkość Matki Bożej i Jej wyższość nie tylko nad wszystkimi świętymi, ale także nad najwyższymi Aniołami w niebie. Maria Panna jest najdostojniejsza pośród Cherubinów i najsławniejsza bez porównania pośród Serafinów.
Zgodnie z teologią prawosławną Maria Panna jest zawsze Dziewicą - przed zrodzeniem, w zrodzeniu i po narodzeniu Chrystusa. Czy możliwe jest - powiedział święty Epifaniusz – by ktokolwiek, kiedykolwiek odważył się wymienić imię Marii nie nazwawszy Jej Dziewicą. Święty Grzegorz Neocezarejski, który żył w III wieku, zwrócił się do Boga z takimi słowami: Urodziłeś się z Dziewicy Marii w sposób Tobie jedynie wiadomy, gdyż taka była wola Twoja. Nie zniweczyłeś, lecz zachowałeś Jej dziewictwo, obdarowawszy Ją przy tym imieniem Matki. Tak więc dziewictwo nie przeszkodziło Twojemu narodzeniu ani Twoje narodzenie nie naruszyło dziewictwa, lecz połączyły się rzeczy zupełnie przeciwne - poród i dziewictwo. Dla Ciebie jest to możliwe, gdyż jesteś Stwórcą natury.
Prawosławie w swym kulcie liturgicznym zwraca się do Matki Bożej jako nieskazitelnej, przenajświętszej, całkowicie bez skazy. Jest Ona radością wszelkiego stworzenia, kwiatem rodu ludzkiego i bramą niebios. Kościół prawosławny od najwcześniejszych swych lat widzi w Bogurodzicy wielką Orędowniczkę rodzaju ludzkiego, Współuczestniczkę Odkupienia. Nazwy Jej ikon wyrażają głęboką wiarę w Jej Opiekę jaką roztacza nad światem. Jest Żarliwą Wspomożycielką, Ścianą Niewzruszoną, Radością wszystkich udręczonych, Wspomożycielką, Wspomożeniem grzeszników inn.
Na podstawie powyższego widać jak wysokie i honorowe miejsce my Prawosławni dajemy Świętej Dziewicy w naszej teologii i modlitwie. Dla nas stanowi Ona największą ofiarę darowaną Bogu przez ród ludzki, jak zostało to wyrażone w jednej z Bożonarodzeniowych pieśni: „Cóż mamy przynieść w ofierze Tobie, O Chryste, Który ze względu na nas pojawiłeś się jako człowiek? Każde stworzenie uczynione przez Ciebie przynosi ci dziękczynienie: Aniołowie ofiarują Ci pieśń, niebiosa – gwiazdę, Mędrcy - dary, pasterze - zdumienie, Ziemia - grotę, pustynia - żłób, My zaś - Dziewicę Matkę.”
Świąteczną Liturgię tego dnia celebrował ks. prot. Adam Misijuk wraz ks. protodiakonem Pawłem Krobejnikovem.
Na koniec, przy śpiewie troparionu, kondakiionu i wieliczanija wszyscy pokłonili się i ucałowali ikonę Narodzenia.
Podczas nabożeństwa śpiewał nasz chór dyrygowany przez pana Bogdana Kuźmiuka.
sp
fot. Tomasz Kręski